Bercakap soal 'winnable candidate’, BN Harus Hapuskan Sistem Kouta



Ahli Parlimen Jerantut, YBM Tan Sri Tengku Azlan Ibni Sultan Abu Bakar berkata, sebelum kita bercakap soal Pilihanraya Umum ke-13, kita harus melihat dan membetulkan rumah kita sendiri. 

Pengerusi BN, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak juga ada bercakap soal 'winnable candidate’, jika kita bercakap soal 'winnable candidate’  ini, bermakna kita kena fikirkan orang yang sepatutnya boleh memenangkan kerusi itu.


“Ini bermakna jika orang Melayu yang boleh memenangkan kerusi itu, walaupun selama ini kita beri kepada pihak lain dalam kompenan BN, maknanya kita kena letak orang Melayulah.

Soal kouta (kouta pembahagian kerusi dalam BN) ini harus difikirkan semula, kalau boleh dihapuskan. Kita nak calon itu di mana sebahagian besarnya orang Melayu, jika kita rasa orang Melayu yang boleh memenangkan kerusi tersebut, kita kena bagi pada orang Melayulah,” ujarnya dalam wawancara ekslusif di Dewan Rakyat baru-baru ini.

Tambahnya, sebelum ini pun ada calon-calon dari parti kompenan BN yang bertanding dalam kawasan majoriti Melayu, majoriti orang Melayu menyokong calon BN.   

“Tetapi adakah kita orang Melayu, kalau bertanding dalam kawasan majoriti orang bukan Melayu, kita boleh menang?” .....
Tags: , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

2 Komen

  1. Anonymous
    11:23 AM

    Berkaitan persoalan “Tetapi adakah kita orang umno, kalau bertanding dalam kawasan majoriti orang bukan Melayu, kita boleh menang?” .....

    Jawapannya..... Pakatan Rakyat telah berjaya membuktikan bahaw di kawasan majoriti org bukan melayu dan diletakkan calon melayu, melayu tersebut telah menang....

    Kenapa ? jawapannya kerana semangat perkauman kurang di dlm PR dan sangat menebal didlm BN.

    Tetapi yg lucunya didlm keadaan semangat perkauman yg menebal didlm umno, tanah rezap melayu dari 3 juta hektar semasa British meninggalkan Malaya kini tinggal berapa ribu hektar sahaja lagi....

    Dimana hilangnya semangat melayu tersebut ?

    Jawabnya, hilang didlm poket pemimpin umno, cakap berdegar2 tahi tersangkut di gelegar......

    Itulah hakikatnya umno....

  2. Anonymous
    11:14 PM

    hoi bodoh....orang melayu yg bertanding tempat majority cina tu memang dah sah2 la si cina kafir harbi tu tak suka BN...kalau letak babi pun boleh menang...pendek kata kalau letak babi sekalipun kat tempat cina, babi tetap menang pasal diaorang memang dah tak suka BN....bangang punya orang...lepas ni letak cina bertanding kat kelantan....letak 36 kerusi....boleh ke memang...nak tengok jugak....

Post a Comment