Pembangkang Dicabar Umum Nilai Harga Minyak Yang Akan Diturunkan



Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar hari ini mencabar pakatan pembangkang untuk mengumumkan nilai harga minyak yang akan diturunkan jika berjaya mentadbir negara.

Beliau berkata dalam manifesto pembangkang, mereka hanya menyebut akan menurunkan harga minyak namun tidak pernah menyebut jumlah yang akan diturunkan.

 “Dalam manifesto pembangkang dia kata kalau pakatan menang, dia hendak turunkan harga minyak tapi kita hendak tahu berapa harga minyak yang hendak diturunkan.

“Adakah dia ada umumkan? berapa? Ini menunjukan mereka terus hendak menipu rakyat kerana dia tidak bagi tahu berapa nilai penurunanya. Sama ada percuma atau pun hendak bagi turun 50 sen,” katanya pada majlis Ramah Mesra Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani bersama rakyat di sini hari ini.

Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor itu berkata pakatan pembangkang perlu menyatakan jumlah yang akan diturunkan bagi membolehkan pengiraan dibuat untuk melihat kos yang perlu ditanggung kerajaan.

“Kalau betul pakatan pembangkang hendak turunkan harga minyak untuk 28 juta penduduk Malaysia, berapa sen dia hendak turunkan dan kementerian boleh tolong kira berapa yang mereka akan belanja, sebab kita ada pengalaman mengenai perkara ini,” katanya.

Katanya kerajaan telah memberi subsidi minyak kepada nelayan di mana mereka boleh membeli bahan itu untuk tujuan operasi menangkap ikan pada kadar RM1.25 berbanding harga industri sebanyak RM1.85 iaitu dengan subsidi sebanyak 60 sen.

“Bagi tujuan tersebut kerajaan telah membelanjakan RM600 juta setahun bagi memberi kemudahan kepada 60,000 nelayan di seluruh negara.
Tags: , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

6 Komen

  1. ATE MENGATE
    10:32 AM

    Kalu setakat 10 sen tak yah janji la , kalu RM1 turun baru la boleh cite , ini janji karut tak boleh percaya langsung , tak ada la mamat masa anuar sebut tanya berapa nak turun

  2. Anonymous
    1:15 PM

    Engar seliter 60sen..cukai import kereta hapus, tol hapus, Lembaga Hasil Dalam Negri tutup, Kastam Tutup..buatbkeja jaga pasar tani, PDRM , TM d kecilkan..senajta hanya Cota, kapal selam lelong, Kapal dan peralatan tentera.. Lelong, Pinjam bnak no interest, tak payah bayar, cukai Pintu dan Tanah hapus, Saman dari JPJ dan Polis Trafik akan di mansuhkan, JPJ dan Trafik. Di tugaskan..periksa jalanraya yg lobang lobang, tunggu di lobang tu..buat kawalan Trafik. Penjara tutup , so boleh lah cari keja lain mungkin sebagai cari surat kbar lama , ..penjawat awam da taksub da.. Tak sokong BN pun..sebab semua fitnah meka caya sebab Cyber Trooper BN dan kerajaan masih tidur atau tak tau nak buat apa..tengok TENTERA RED BEANS Dap..pkr cangih..

  3. Anonymous
    2:51 AM

    Kami cabar Anwar turunkan nafsu batang dia dulu!!!!!!!

  4. Anonymous
    9:26 AM

    macam tau aja nafsu anwar , mungkin ex anwar

  5. Anonymous
    12:27 AM

    mAT Sabu KAtA SEKUPANG UNTUK 10 LITER.

    Kan dia bakal Menteri...

  6. Anonymous
    3:46 PM

    RM 1.50/litre. Pakatan Rakyat dah umumkan kepada pengikut2nyer tapi tak ada publisiti di media tv mahupun suratkhabar. Harga minyak turun, inflasi turun, harga brg turun. so tak payah kedai 1malaysia yg hanya mengkayakan kroni tertentu sahaja...

Post a Comment