DAP Bakal Dominasi PR


Sebuah blog pro pembangkang yang dikenali SuaraPakatanRakyat.com meramalkan keputusan PRU-13 akan menyaksikan status quo berkekalan di mana BN terus mempertahankan kuasanya sementara PR pula kekal sebagai pembangkang.

Menurut blog itu dalam satu artikelnya bertajuk "Terkini!! BN Menang 146, PR 76" menjangkakan hanya DAP sahaja yang diyakini akan mencatat keputusan memberangsangkan dengan perolehan sekitar 38 kerusi Parlimen, meningkat hampir sekali ganda.

Manakala PAS dan PKR dijangkakan akan merudum prestasinya dengan masing-masing merekodkan kemenangan di 21 dan 17 kerusi Parlimen. Demikian ringkasan data dari blog PR itu berdasarkan ramalan terkini yang oleh pusat operasi PR di Tropicana.

Blog itu menyalahkan kelancangan Timbalan Mursyidul Am PAS, Dr haron Din yang menimbulkan semula isu perlaksanaan hudud sebagai punca utama menyebabkan PR gagal mencetuskan momentum rakyat sekali gus menghampakan cita-cita peribadi Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri.

Sejauh mana ketepatan data jangkaannya bergantung kepada keputusan sebenar pada malam hari pengundian nanti, namun dari sudut senario semasa dan trend sokongan pengundi ada kebenarannya bahawa BN akan kekal sebagai pemenang dalam PRU-13 ini.

Tapi blog itu lupa satu perkara, jika tidak kerana DAP terlalu mendominasi PR ada kemungkinan keadaan akan sedikit berbeza. Blog itu sepatutnya sedar hakikat ini di mana ia adalah punca sebenar kenapa PR gagal dan akan terus gagal.

Seperti ramai sedia maklum, sudah acap kali diperkatakan mengenai realiti percaturan politik dalam PR lebih didominasi oleh DAP disebabkan kemampuan pemimpinnya menyusun atur hala tuju PR berbanding dua parti lain seperti PAS dan PKR yang lebih banyak angguk menurut perintah.

Dalam isu kesucian kalimah Allah S.W.T, perlaksanaan hudud, masa depan orang Melayu Islam di Pulau Pinang dan soal akidah dan kemurtadan di Selangor serta pelbagai lagi, memanjang saja PAS tunduk kepada DAP.

Isu-isu itu amat dekat dengan orang Melayu Islam selaku majoriti terbanyak dalam negara ini yang menjadi penentu arah haluan negara ini. Nak diharapkan PKR, jauh sekali kerana si ketuanya hanya kemaruk mengejar Putrajaya jadi soal penting sebegini dianggapnya perkara remeh temeh.

PAS yang lebih berpengalaman dari segi usia penubuhannya dan besar pengaruh berbanding DAP pun mampu di manipulasi sehingga tergadai segala prinsip juang dan jati diri, rasanya masing-masing dapat bayangkan apa pula apa akan jadi jikalau dalam PRU-13 ini PR diangkat sebagai pemenang.

Dalam keadaan PR sebagai pembangkang pun PAS gagal menghalang percaturan DAP, nescayalah seandainya pakatan rapuh yang tidak berdaftar itu berpeluang menjadi Kerajaan Pusat, akan banyak buruk dari manfaat untuk kesejahteraan rakyat.

Jadi, andai PR menang atau kalah, hakikatnya tetap sama DAP akan terus mendominasi arah tuju PR, dan PAS akan kekal kerdil serta semakin hilang identitinya. Justeru itu daripada menyokong PR lebih baik orang Melayu Islam mengekalkan BN yang mementingkan kerjasama utuh semua pihak.
Tags: , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 Komen

Post a Comment