Hijrah Ke Johor, Kit Siang Mahu Bunuh Karier Cheng Hau



Sekiranya tiada yang membocorkan maklumat ini pasti ramai yang tidak menyedari akan krisis dalaman yang berlaku di dalam DAP sebuah parti ‘ultra kiasu’ yang begitu tebal mengamalkan sikap perkauman. Namun pendedahan yang dilakukan oleh bekas pimpinan DAPSY Shen Yee Aun, baru-baru ini agak mengemparkan.

Ini kerana menurut Syen, walaupun dari segi luaran DAP nampak tenang namun pada hakikatnya ia penuh dengan pergolakan dan krisis dalaman. Parti ultra kiasu itu ketika ini dikatakan mempunyai dua kem yang saling cuba ‘bunuh-membunuh’ antara satu sama lain.

Satu kem dikatakan pro kepada Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan satu lagi dikatakan menentang penguasaan ahli parlimen Ipoh Timur yang cuba mengekalkan kuasa dan pengaruh ‘Dinasti Lim’ di dalam parti tersebut. Malah dengan faktor umur yang semakin meningkat, Kit Siang sudah tentu khuatir sekiranya tidak mampu mengekalkan kuasa untuk anaknya.

Ramai pemimpin DAP dikatakan menolak kepimpinan Lim Guan Eng yang dilihat tidak mesra, kuku besi dan biadap. Mantan Ketua Menteri Pulau Pinang itu dikatakan terlalu kurang ajar dengan pemimpin ‘senior’ DAP yang mencantas pengaruh mereka di kawasan, apabila cuba meletakkan ‘orang baru’ bagi mengantikan mereka.

Ekoran tindakan itu, beberapa pemimpin di peringkat negeri telah mula melancarkan serangan secara senyap bagi menolak kepimpinan Guan Eng di dalam DAP sebagai tanda bantahan. Antara kepimpinan negeri yang dimaksudkan ialah Dr Boo Cheng Hau (Johor), Sim Tong Hin (Melaka), Teng Cheng Kim (Selangor) dan Nga Kor Ming dan Ngeh Koo Ham (Perak).

Malah keputusan Kit Siang untuk bertanding di kerusi Gelang Patah, Johor dibuat atas faktor untuk mengukuhkan penguasaan Guan Eng. Ini kerana sebelum ini sokongan dan pengaruh Cheng Hau di katakan agak kuat di Johor dan permusuhannya dengan Guan Eng amat merisaukan Kit Siang. Tidak cukup dengan itu, keputusan Cheng Hau untuk meletakkan jawatan di dalam DAP sebelum ini turut dikaitkan dengan pertelingkahan ini.

Sebagai tindak balas, pengerusi DAP Johor itu telah meminta rakan sekutunya Norman Fernandez untuk mengeluarkan kenyataan yang agak keras dengan mengatakan undi DAP bukan Pas. Kenyataan tersebut sengaja dikeluarkan bagi menimbulkan kemarahan ahli Pas agak mengambil keputusan menolak Kit Siang di Gelang Patah. Dengan kehadiran Kit Siang di Johor diharapkan mampu membunuh populariti Cheng Hau sekaligus memastikan penguasaan ‘Dinasti Lim’ di dalam DAP berkekalan.

Selain daripada itu, Kit Siang juga turut menghantar macainya, Kulasegaran untuk menyerang Nga dan Ngeh. Ahli Parlimen Ipoh Timur itu melalui twitternya tidak lama dahalu mengatakan Ngeh sebagai pengamal rasuah.

Malah ketika diminta mengulas mengenai perkara tersebut, Kit Siang secara terbuka turut mengakui wujud masalah dalaman di dalam kepimpinan DAP Perak. Penghijrahannya untuk bertanding di Johor diharap dapat membantu menyelesaikan apa jua pertikaian antara pemimpin parti itu di negeri ini.
Tags: ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 Komen

Post a Comment