DYMM Sultan Melaka............... ?? Aku Confius......





D.Y.M.M. PADUKA SERI SULTAN AHMAD SHAH (II) @
TUANKU RAJA NOOR JAN SHAH IBNI AL-MARHUM Y.A.M.RAJA TUAH SHAH
PEWARIS  TAHTA
DYMM PADUKA SERI SULTAN MUHAMMAD SHAH (1)

(Marhum Durian Sebatang) Sultan Perak Ke-22 (1851-1857)
P.P.J.P, (Juble Perak Selangor Darul Ehsan)1985,
D.K (Kerabat Karaton Surakarta Hadiningrat)2008,
D.K.T. (Kerabat Tertinggi Kanjeng Pangeran Adipati Yang Membawa Gelaran :
Pangeran Sentana)2010

Muncul Secara Rasmi Dimasyhurkan Pada 13 November 2005
SULTAN MELAKA DARUL ISLAM
DAN
PERAK DARUL RIDZUAN KE-35


Realiti atau fantasi.... ??
Tags: , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

1 Komen

  1. APa la Korang Ni, Tak Tau CeriTa Main HemBos Je..Lain Kali Kaji DUlu Sejarah Jgn Ckp Main Sedap MulOt je...Kalau Org Sejarah Baca APa yg Korang Tulis ni Buat Malu je..

    korang kena tau, sultan melaka ade 2 org anak, sorang ditabalkan sebagai sultan melaka, sorang lagi bawa diri pergi ke perak dan ditabalkan sebagai raja at perak..masalah berlaku bila terjadinye perebutan tahkta dekat perak, kesannya waris sultan melaka ni melarikan diri.

    keturunan sultan perak yang ada sekarang ni la yang merebut takhta tu, tapi semua tu diiktiraf sebb memang dari dulu berlaku perebutan takhta mcm ni..

    balik semula pada anak sultan yg ditabalkan sebagai sultan melaka,sultan melaka ni waris2 nye telah pergi kejohor sbb Portugis, sampai la waris ni membuka johor, sampai kemangkatan sultan mahmud mangkat dijulang dijohor..dan seterusnya digantikan dengan bendahara johor dan seterusnya smpai sekarang keturunan temenggong johor...

    jadi waris sultan melaka yang berhijrah dan membuka negeri johor telah tamat, tapi waris sultan melaka yang membuka negeri perak sampai sekarang ada lagi sbb waris sultan tersebut telah melarikan diri...

    sekarang yg nk menjadikan beliau layak atau tidak jadi sultan melaka hanyalah dengan membuktikan bahawa beliau merupakan waris sultan melaka yang membuka negeri perak dan melarikan diri selepas perampasan kuasa..itu je.

    sekarang beliau telah membuktikan bahawa beliau mg waris sultan perak tu, selepas diakui di mahkamah antarabangsa...jadi keputusan terletak pada Majlis Raja-raja..

    please pada mereka yang x tau sejarah tlg kaji dulu.,.kaji bukan dengan amek tulisan dr blog2..tapi dari buku2 atau sumber2 yang dipercayai, mcm sulalatus salatin, merong mahawangsa, hikayat melayu..ni semua boleh dikategorikan sebagai sumber pertama, kalau nk mudah boleh carila buku2 sumber kedua yang ditulis oleh sejarawan malaysia...

Post a Comment