Selamatkan sekolah dari fitnah dan kacau ganggu asing.


Gagasan Anti Penyelewengan Selangor hari ini mengecam Timbalan Menteri Pelajaran, P Kamalanathan yang membuat kenyataan awal tanpa merujuk fakta sebenar.

Presidennya, Hamidzun Khairuddin berkata, P. Kamalanathan sepatutnya merujuk perkara ini kepada Pengarah Pelajaran negeri atau Pegawai Pendidikan Daerah untuk mendapat fakta sahih dan benar sebelum membuat kenyataan.

"Mengambil fakta dari facebook atau media maya tanpa menyiasat kebenarannya merupakan satu tindakan yang patut tidak dilakukan oleh seorang timbalan menteri.

Di akhir-akhir ini ramai yang terperangkap dengan terma hak asasi dan kebebasan. Namun Gaps berpandangan hak dan kebebasan  bukan lah satu perkara mutlak individu. Kebebasan dibatasi dengan peraturan dan undang-undang," ujarnya dalam Satu kenyataan media.

Tambahnya, Kebebasan juga datang dengan tanggungjawab.

"Kebebasan juga bukan milik individu semata-mata. Sebalik nya kebebasan juga milik orang ramai. Pentadbir sekolah juga berhak keatas kebebasan. PIBG SK Seri Pristana yang dipilih dalam mesyuarat agung tahunan ibu-bapa dan guru juga berhak menuntut kebebasan.

Kepada bekas menteri Chua Sooi Lek, Gaps menyarankan beliau membuka kelas tiusyen untuk menyekolahkan segelintir ibu-bapa yang cuba memperjuangkan hak asasi anaknya disekolah tanpa mengerti orang lain pun ada hak juga.

Kepada Timbalan Pengerusi DAP M Kula Segaran yang cuba memahat sentimen perkauman dengan mengecam Guru Besar tersebut, Gaps rasa kecaman itu umpama orang yang hilang akal. Sesungguhnya pentadbir itu cuma mempertahankan hak sekolah untuk bercakap benar terhadap isu yang berlaku. Bukankah yang wajib diperjuangkan adalah kebenaran, bukan gosip dan sensasi," ujarnya yang juga Mantan Ketua AMK Selangor.

Gaps berpandangan alangkah lebih baik ibu yang merasa sangsi terhadap tempat makan anak nya dalam kes ini merujuk terus ke pihak pentadbiran sekolah untuk penjelasan.

Itu adalah tanggungjawab ibu bapa yang prihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh pihak sekolah.

Yang jelasnya tempat makan dibilik persalinan itu diputuskan oleh PIBG dan pihak pentadbir sekolah cuma melaksanakan cadangan yang diputuskan PIBG dalam perkara ini.

"Apa salahnya makan di bilik persalinan asalkan ianya bersih dan terurus dalam keadaan kantin sekolah sedang diperbaiki. Bilik persalinan bukan lah tandas. Makan dibilik persalinan lebih baik dari makan ditepi longkang.

Akhirnya Gaps menyeru semua pihak yang terlibat dalam kemelut persekolahan anak-anak untuk menghormati institusi sekolah dan jangan libatkan sekolah dalam hal-hal fitnah sehingga menimbulkan keresahan dan ketidaktenteraman ibu-bapa yang lain. Gaps menolak sebarang kacau ganggu asing dalam pembinaan generasi cemerlang anak-anak kita disekolah," ujarnya lagi.
Tags:

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

2 Komen

  1. Anonymous
    3:54 PM

    SYUKUR ALHAMDULILLAH dengan KEBERANIAN dan KETEGASAN GAPS! Sekarang GAPS tolong bela nasib pelajar-pelajar Melayu/Islam yang dihina Guru besar (GB) CINA RASIS SAMSENG ini - disyaki dihasilkan oleh Si Dong SONGSANG DAPBIAWAK/PKR.

    Si GB PENJENAYAH CINA RASIS yang HINA pelajar/pemimipin Melayu/Islam, dengan amat keji, masih BEBAS (dah kena BUANG KERJA tak - senyap saja kisahnya) - sedangkan guru-guru/Guru Besar Melayu/Islam kita asyik diFITNAH dan TIDAK bersalah, dan CEPAT pula diDENDA! Patutlah si PENDATANG CINARASIS DAPBIAWAK/PKR makin naik TOCANG dia! Sila lihat di
    http://medan-info-kita.blogspot.de/2013/07/cikgu-poh-kim-thye-panggil-murid-melayu.html, Cikgu Poh Kim Thye Panggil Murid Melayu Babi, Bangang, Sial Tak Kena Hukuman..TAPI Guru Besar Melayu SK Sri Pristina Sudah Kena! , Monday, July 29, 2013:

    …….Pada 30hb Mei 2013, seorang wanita melayu berusia 37 tahun, ibu kepada pelajar sekolah Tingkatan 2 di Gelang Patah telah membuat satu laporan polis.

    Petikan laporan polis tersebut;
    Pada sekitar beberapa bulan sebelum Pilihanraya PRU13 yang lepas anak saya yang belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Gelang Patah di Tingkatan 2 kelas RK2 telah beberapa kali meminta agar dipindahkan ke sekolah yang lain disebabkan oleh seorang guru [p] cina yang bernama Poh Kim Thye. Guru ini terlalu bersikap perkauman sehingga menghasut pelajar melayu untuk membenci kerajaan diantara perkataannya

    1. Kerajaan Bodoh
    2. Kerajaan Lembu
    3. Kerajaan Babi Sebab Diketuai Oleh Orang Melayu

    Guru ini juga sudah terbiasa memanggil pelajar melayu dengan panggilan “melayu bodoh”, “melayu babi”, “melayu bangang”, “melayu sial”, dan “melayu pukimak”…….

    MAKCIK Tempurung – PERTAHAN Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

  2. Anonymous
    12:09 AM

    Setuju dgn pendapat M'cik Tempurung, kerajaan patut ambik tindakan terhadap guru poh-kim-thye yg jelas menghina anak2 dan org2 Melayu.

    GB Melayu yg tak bersalah dan berniat baik dicerca dan difitnah tapi guru Cina yg terang2 rasis tak diambil tindakan. kerajaan harus tegas dan jangan menghampakan rakyat.

Post a Comment