LGE Prejudis Terhadap Filem Tanda Putera & Sekadar Cari Publisiti Murahan


Tindakan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang berdolak-dalik berhubung pengharaman tayangan filem Tanda Putera di negeri itu dan mendakwa media tersalah tafsir kenyataannya hanya taktik mencari publisiti murahan.

EXCO Pemuda UMNO, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, tindakan Guan Eng itu bersifat populis tetapi hakikat sebenarnya ialah Setiusaha Agung DAP itu bersikap prejudis terhadap filem yang memaparkan semangat nasionalisme orang Melayu itu.

Beliau berkata, tindakan Guan Eng itu juga bagi melindungi fakta 'seorang pemuda Cina' yang membuang air kecil di sebatang tiang bendera, yang turut dipaparkan dalam filem tersebut.

"Jika Guan Eng tidak mahu tontong itu tidak mengapa. Hari ini Pemuda Umno mahu mengajak rakyat untuk menonton filem tersebut dan menilai sendiri filem yang mengangkat sejarah malaysia itu," katanya pada sidang media, semalam

Sohaimi yang juga Ketua Pemuda Umno Bahagian Selayang berkata, sebanyak 300 tiket percuma disediakan untuk diberikan kepada sesiapa yang mahu menonton filem arahan Datin Paduka Shuhauimi Baba itu khususnya rakyat Pulau Pinang.

Filem patriotik itu antara lain mengisahkan tentang perjuangan Tun Abdul Razak dan timbalannya, Tun Dr. Ismail Abdul Rahman dalam mentadbir negara serta cabaran yang dihadapi mereka selepas berlakunya peristiwa rusuhan kaum 13 Mei 1969.

Sebelum ini, tayangan filem lakonan Rusdi Ramli, Zizan Nin, Faezah Elai dan Linda Hashim yang menelan belanja kira-kira RM4.7 juta itu ditangguhkan beberapa kali ekoran bantahan pembangkang.

Mengulas lanjut, Sohaimi berkata, untuk mendapatkan tiket berkenaan, boleh mengunjungi laman Facebook beliau bermula hari ini sehingga 5 September depan.

"Orang ramai hanya perlu menjawab soalan mudah iaitu, Apakah Makna Kemerdekaan? Pengunjung yang terpilih  akan menonton filem itu di Golden Screen Cinema di Queensbay Mall, Pulau Pinang pada 8 September," katanya.


Sohaimi turut menyarankan agar filem Tanda Putera itu dijadikan novel dan menjadi bahan bacaan di peringkat sekolah untuk mendedahkan mereka sejarah awal negara dan tokoh-tokoh yang bayak berjasa.
Tags: , , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

2 Komen

  1. Anonymous
    8:51 AM

    SYUKUR ALHAMDULILLAH di atas keberanian dan kemurhan hati pemimpin Islam/Melayu UMNO kita ini!

    Tahu pula takut si guan eng-BANGSAT itu, asyik putar belit cakapnya! Kan dah ada bukti utk. PENDAKWAAN, dari notis larangan DAPBANGKAI - jadi KDN mesti tetap terus SIASAT si PENGKHIANAT negara ini! Jgn. lepaskan - biar diajaq si CINA DAPBANGKAI/PKR yg. pikiaq, P. Pinang dan Selangor, dah jadi NEGARA mereka (bersama sekutu kuat mereka, PAP-Barat-Israel; tak payah tunggu TPPA lagi), mcm. S'pura!

    Dan KDN kena bina KEM-KEM TENTERA, segera kat Seberang Perai [yg. dulunya penuh kpg-kpg PUSAKA sawah padi dan nelayan Islam/Melayu, yg. makin diJAHANAMkan, termasuk dgn dadah, kebakaran, pembunuhan, pembuangan sisa babi dan segala mcm, jenayah, oleh geng kongsi gelap Cina (dan KULI mereka dr. geng India dan Melayu (hanya sedikit)], dan mana-mana kwsn. di JAJAH CINA DAPBANGKAI/PKR, sebab mereka ini PENGKHIANAT negara amat merbahaya. Ini ialah kerana Cina DAPBANGKAI/PKR disyaki DALANG belakang geng kongsi gelap Cina/India (dgn. sekutu PAP-Barat-Israelnya)!

    Tengok skrg, sejak filem Tanda Putera ini keluar dan diperjuangkan dgn. besrungguh-sungguh PENDEKAR-PENDEKAR Islam/Melayu, yg. makin meningkat semmangat patriotik dan kemarahan mereka, tiba.-tiba, si Anwar kononnya nak brdialog pula - apahal ni?! Harapnya pemimpin UMNO JANGAN terpreangkap dgn. TEMBERANG DAJAL DAPBANGKAI/PKR, sampai bila-bila!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.



  2. Anonymous
    11:10 AM

    Tengok si HARAM JADAH EVANGELIS Star begitu GALAK MENGHINA Tanda Putera, kononnya tak laku (lihat di http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/09/01/Few-takers-for-Tanda-Putera-in-KL.aspx, Few takers for ‘Tanda Putera’ in KL, September 1, 2013) - kalau filem Bukan Islam/melayu, ada tak si BANGSAT Star ni menghina mcm ni! Dan lagi, kononnya ada pelajar Melayu juga menghina filem ini!

    Kita perlukan KONSORTIUM PAWAGAM BUMIPUTERA ISLAM/MELAYU di seluruh negara - umat Islam/Melayu kemudian boleh BOIKOT pawagam CINA HARAM JADAH yg. tak tahu kenang budi pd. JASA amat bernilai BAPA-BAPA KEMERDEKAAN Islam/Melayu kita, terutamanya Allahyarham-Allahyarham YB PM Tun Abdul Razak Hussein (bapa YB PM kita) dan YB TPM Tun Dr. Ismail Abdul Rahman, sampai meninggal di usia muda 50an.

    Besar kemungkinan juga, BAPA-BAPA KEMERDEKAAN Tanah Melayu kita ini, Allahyarham-Allahyarham YB PM Tun Abdul Razak Hussein (bapa YB PM kita) dan YB TPM Tun Dr. Ismail Abdul Rahman, juga diracuni CIA-MI6-Mossad (keduanya di tahun 1973 dan 1976 di usia muda 50an, dari kanser termasuk Leukimia, yang juga sejenis kanser dalam darah atau tulang, dengan seorang doktor British yang SAMA). Barat-Isrealjuga adalh sekutu kuat PAP-DAPBANGKAI/PKR. Kanser/sakit jantung dsbnya, juga telah dibuktikan sebagai MO utama penjajah Barat-Zionis diketuai CIA-MI6-Mossad untuk menghapuskan pejuang Islam/Bumiputera yang nationalis di “ Dunia Ketiga“ (dan sekarang terutamanya pemimpin Islam yang nasionalis) - sila lihat http://www.globalresearch.ca/the-cia-has-attempted-to-assassinate-50-foreign-leaders-including-chavez/5326864.

    Makcik Sambal Belacan.

Post a Comment