N Surendran Keterlaluan

Pergerakan Pemuda UMNO melihat kenyataan Naib Presiden PKR, N Surendran bersikap keterlaluan apabila menganggap Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera yang diumumkan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak Sabtu lalu sebagai dasar ‘diskriminasi ekonomi berasaskan kaum’.

EXCOnya, Nazir Hussin Akhtar Hussin berkata, kenyataan Surendran  itu berbaur rasis dan tidak membawa apa-apa kebaikan, sebaliknya hanya mengundang kemarahan orang Melayu.

"Jika inilah kenyataan yang dikeluarkan oleh seorang pemimpin PKR, sudah tentu apabila parti itu dapat memerintah negara, segala keistimewaan orang Melayu akan dihapuskan. Hak-hak istimewa orang Melayu di negeri-negeri Melayu adalah terjamin selain daripada hak-hak istimewa orang Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan.

Sebagai seorang peguam, N Surendran sepatutnya memahami bahawa  termasuk dalam senarai Hak Istimewa Orang Melayu menurut Perkara 153 adalah jawatan dalam kerajaan, peruntukan biasiswa dan bantuan ekonomi.
Malah dalam Wasiat Raja-raja Melayu yang ditandatangani pada 5 Ogos 1957, Raja-raja Melayu secara tegas menetapkan syarat untuk memastikan akan kekal terjamin (antara lain) status agama Islam, tanah simpanan Melayu serta kedudukan istimewa orang Melayu," ujarnya dalam satu kenyataan.

Tambahnya, N Surendran dinasihatkan agar tidak ‘memercikkan’ api perkauman dan usah menjadi ayam jantan yang hebat berkokok tetapi ekor bergelumang tahi.

Pemuda Umno mencabar beliau untuk mengeluarkan kenyataan apabila pakatan pembangkang berjaya memerintah negara, mereka akan menghapuskan semua agensi yang berkaitan dengan orang Melayu seperti Mara, Feldam Tekun dan sebagainya.


"Oleh itu, individu yang yang berfikiran sempit ini tidak layak dijadikan pemimpin dan perlu ditolak pada pilihan raya umum akan datang kerana kehadirannya umpama ‘virus’ yang akan merosakkan perpaduan di negagara ini," ujarnya yang juga Pengerusi Sekretariat Muda, Pemuda UMNO Malaysia.
Tags: , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

4 Komen

  1. Anonymous
    6:42 PM

    Pedulikan si CINA-CINA/INDIA-INDIA PENDATANG KAPIR asyik TAMAK, RASIS dan BONGKAK dr DAPSYAITAN/PKR ini; asyik MELALAK mcm. ANJING/BABI HUTAN LIAR! Mereka boleh BERAMBUS dr. Tanah Melayu ini!! Awatlah bangsa PENDATANG ni tak sedaq diri yg ASAL mereka, dibawa PENJAJAH British-Zionis laknat ke Tanah Melayu PUSAKA nenek moyang kita ini!

    Kalau kat Eropah (tapi di Amerika/Australia/Canada/N. Zealand - Bumiputera di sana adalah Native American, Aboriginal Australian dan sbgnya,yg. diJAJAH Orang Putih), tak pula berani ramai PENDATANG Cina/India buka mulut, nak mcm-mcm keistimewaan sampai nak PIJAK kepala Bumiputera Barat Eropah, terutamanya yg. orang Putih! Mana ada perayaan rasmi hari raya Cina mahupun Deepavali, apalagi bahasa mereka di Eropah tu - apahal tak pula MELALAK si "pencinta hak asasi” kesamaan dari kaum Cina/India, termasuk yg. kat TANAH MELAYU ini, terutamanya loyar-loyar/NGO-NGO SAMPAH dari DAPSYAITAN/PKR?! Tapi bukan main lagi si pencinta penipu ini MENJILAT kaki kudis Barat-Israel, yg. MELALAK kat M’sia ni, nak paksa pemimipin Islam/Melayu amalkan "demokrasi/hak asasi" SAMPAH si Barat-Zionis!

    Maka, nasib baik, bersama YB TPM kita, TS Muhyiddin Yassin, YB PM kita, DS Najib Tun Razak kita makin ikut jejak ayahandanya, iaitu BAPA-BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN TERCINTA Tanah Melayu kita ini, yg. amat BERJASA pd. bangsa, agama dan negara, Allahyarham-Allahyarham YB PM Tun Abdul Razak Hussein dan YB TPM Tun Dr. Ismail Abdul Rahman. Maka, SYUKUR ALHAMDULILLAH di atas agenda Memperkasa Ekonomi Bumiputera oleh YB PM dan YB TPM kita!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

  2. Anonymous
    7:14 PM

    Kerajaan pimpinan BN bukan Rasis, tapi cuma menghargai sokongan serta kasih sayang majoriti orang Melayu yang terus memilih BN dalam PRU13 lalu. Kerajaan BN tidak meminggirkan bangsa Cina dan India malah mereka telah mendapat layanan yang berlebihan dari orang Melayu sendiri sebelum PRU 13 yang lalu namun begitu majoriti orang Cina dan India yang telah mendapat layanan istemewa dari BN telah melakukan pengkhianatan yang amat tidak bermoral apabila telah memilih untuk menyokong PR dallam PRU yang lalu. Namun kerana sokongan tyidak berbelah bagi dari majoriti orang melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak telah menyebabkan BN terus berkuasa. Jadi tidak salah dan rasanya amat patut sekali kerajaan BN yang diterajui oleh UMNO yang mana jika dikira kerusi yang dimenangi UMNO sudah cukup untuk terus memerintah negara ini tanpa rakan Cina dan India nya terus membalas jasa dan sokongan orang Melayu walau dengan apa cara sekalipun. Jangan jelous yek....

  3. Anonymous
    7:18 PM

    pemuda setakat cabar je. ...lakukan sesuatulahhhhhhhh asyik amaran, ,,cabar,,,korang ingat haramjadah ni semua ada kesah

  4. Kain Putih
    2:00 AM

    Apa lagi yang nak dikecohkan... Jangan kerana kita ada Pemuda yang berani bersuara ini pun nak dijadikan isu.. Daripada kita senyap bila ada orang cuba menidakkan HAK ORANG MELAYU... Lebih baik kita buka minda dan cuba belajar untuk melihat dari perspektif yang berbeza... Jangan sekali2 lupa bahwa Malaysia ialah negara yang BERDAULAT.. Jikalau bukan kerana jasa dan bakti Raja-Raja Melayu.. Belum tentu orang Melayu dapat rasa hidup yang selesa mcm hari ni.. Beli rumah ada peruntukan Bumiputera, negara luar yang nak melabur dlm negara kena peruntukan syer 30% untuk Bumiputera.. dan mcm2 lagi keistimewaan yang ada. Pun nak persoalkan lagi hak orang Melayu??.. Pergi tgk nasib bangsa Melayu lain di Singapura..Laos..Thailand..Myanmar..Vietnam.. apa jadi????... Dilupakan malahan ditindas tanpa berkesudahan.. Nak jadi macam tu ke baru nak sedar??... Bukak mata..buka lah minda.. jangan dibutakan hati dengan totokan anasir-anasir luar.. Percayalah... HANYA ORANG MELAYU yang dapat MEMPERTAHANKAN HAK ORANG MELAYU sendiri...

Post a Comment