Mengapa masih ada si ‘ulat tiket’ dan ‘gajah yang menangis’ hari ini, mengapa manusia masih bersifat kejam sesama manusia dan bersikap kejam terhadap binatang.
Inilah yang aku saksikan sendiri secara ‘live’. Rabu lalu, aku balik ke JB, masih ada si ‘ulat-ulat tiket’…. Yang memeras demi mengaut untung yang lebih. Yang lebih menghairankan, kaunter-kaunter tiket yang menjual tiket balik ke Kelantan, semuanya sudah kehabisan tiket tetapi tiket-tiket balik ke Kelantan ini masih boleh dibeli dari si ‘ulat-ulat tiket’ yang menjual dengan harga yang lebih mahal dari sepatutnya.
Ini aku saksikan sendiri, seorang makcik bersama anak-anaknya, terpaksa membeti tiker balik ke Kota Bharu dengan harga RM40.00 sedangkan harga asal balik ke Kota Bharu ialah RM 30.20.
Adakah LPKP tidak memantau hal-hal sebegini, atau buat-buat tak nampak dengan apa yang berlaku di kebanyakan Hentian Bas Ekspress. Ini bukan berlaku di Hentian Putra sahaja, malah di Hentian Puduraya, lebih teruk …. Tu sebabkan aku malas nak naik bas ekspress di Puduraya, lebih senang naik di Hentian Putra dengan bas Mara Liner.
Apa yang lebih menyedihkan, ada suara-suara dari kalangan ulat2 tiket ini yang minta rakan ulat seperjuangannya jangan menjual dulu tiket-tiket ke Pantai Timur kerana menjelang petang, ramai ‘budak-budak sekolah’ nak balik kampong. Budak2 sekolah yang dimaksudkan ialah pelajar2 Universiti yang akan bercuti panjang sehingga Ahad ini.
Sampai hati mereka, sampaikan adik-adik kita yang masih menuntut pun hendak di `pau’ oleh golongan-golongan ini.
Tutup buku pasal ‘ulat tiket ini’…..
Di JB, memandang cuti umum sempena `Hari Pekerja’…. Aku bersama keluarga telah ke Zoo Johor, sajer-sajer nak jalan-jalan. Namun sayangnya, Zoo Johor ini indah khabar dari rupa.
Dahlah takde tempat parking yang sesuai, kereta-kereta terpaksa diletakkan di tepi jalan sahaja. Lebih menyedihkan, binatang-binatang di sini tidak dijaga dengan sempurna…. Layanan seperti ‘binatang’… Tahniah Zoo Johor kerana Berjaya membuktikan wujudnya falsafah seperti ‘LAYANAN MACAM BINATANG’.
Kesian aku tengok, si gajah yang menangis. Mungkin bukan aku sahaja yang berperasaan demikian, malah ada juga suara-suara dari pengunjung yang lain turut menyatakan rasa sedihnya melihat binatang-binatang di Zoo Johor ini tidak dijaga dengan sempurna.
Buat pengurusan Zoo Johor, buatlah sesuatu. Walaupun binatang-binatang ni memang `binatang’, jagalah mereka dengan sempurna kerana ia juga makhluk Allah. Kalau dah tak sanggup menjaganya, balik lepaskan sahaja atau hantarkan ke Zoo lain yang mampu menjaga binatang-binatang ini dengan sempurna.
Next month, aku nak lawat zoo lain pula. Adakah ‘kekejaman’ ini juga berlaku di zoo lain juga.
Inilah yang aku saksikan sendiri secara ‘live’. Rabu lalu, aku balik ke JB, masih ada si ‘ulat-ulat tiket’…. Yang memeras demi mengaut untung yang lebih. Yang lebih menghairankan, kaunter-kaunter tiket yang menjual tiket balik ke Kelantan, semuanya sudah kehabisan tiket tetapi tiket-tiket balik ke Kelantan ini masih boleh dibeli dari si ‘ulat-ulat tiket’ yang menjual dengan harga yang lebih mahal dari sepatutnya.
Ini aku saksikan sendiri, seorang makcik bersama anak-anaknya, terpaksa membeti tiker balik ke Kota Bharu dengan harga RM40.00 sedangkan harga asal balik ke Kota Bharu ialah RM 30.20.
Adakah LPKP tidak memantau hal-hal sebegini, atau buat-buat tak nampak dengan apa yang berlaku di kebanyakan Hentian Bas Ekspress. Ini bukan berlaku di Hentian Putra sahaja, malah di Hentian Puduraya, lebih teruk …. Tu sebabkan aku malas nak naik bas ekspress di Puduraya, lebih senang naik di Hentian Putra dengan bas Mara Liner.
Apa yang lebih menyedihkan, ada suara-suara dari kalangan ulat2 tiket ini yang minta rakan ulat seperjuangannya jangan menjual dulu tiket-tiket ke Pantai Timur kerana menjelang petang, ramai ‘budak-budak sekolah’ nak balik kampong. Budak2 sekolah yang dimaksudkan ialah pelajar2 Universiti yang akan bercuti panjang sehingga Ahad ini.
Sampai hati mereka, sampaikan adik-adik kita yang masih menuntut pun hendak di `pau’ oleh golongan-golongan ini.
Tutup buku pasal ‘ulat tiket ini’…..
Di JB, memandang cuti umum sempena `Hari Pekerja’…. Aku bersama keluarga telah ke Zoo Johor, sajer-sajer nak jalan-jalan. Namun sayangnya, Zoo Johor ini indah khabar dari rupa.
Dahlah takde tempat parking yang sesuai, kereta-kereta terpaksa diletakkan di tepi jalan sahaja. Lebih menyedihkan, binatang-binatang di sini tidak dijaga dengan sempurna…. Layanan seperti ‘binatang’… Tahniah Zoo Johor kerana Berjaya membuktikan wujudnya falsafah seperti ‘LAYANAN MACAM BINATANG’.
Kesian aku tengok, si gajah yang menangis. Mungkin bukan aku sahaja yang berperasaan demikian, malah ada juga suara-suara dari pengunjung yang lain turut menyatakan rasa sedihnya melihat binatang-binatang di Zoo Johor ini tidak dijaga dengan sempurna.
Buat pengurusan Zoo Johor, buatlah sesuatu. Walaupun binatang-binatang ni memang `binatang’, jagalah mereka dengan sempurna kerana ia juga makhluk Allah. Kalau dah tak sanggup menjaganya, balik lepaskan sahaja atau hantarkan ke Zoo lain yang mampu menjaga binatang-binatang ini dengan sempurna.
Next month, aku nak lawat zoo lain pula. Adakah ‘kekejaman’ ini juga berlaku di zoo lain juga.
0 Komen