Keris Panca Warisan- Senjata makan tuan……

Kenapa perlu memohon maaf? Aku rasa tindakan Ketua Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, memohon maaf berhubung tindakannya menghunus dan mencium keris Panca Warisan pada Perhimpunan Agung UMNO sebelum ini, jika ia menjadi antara faktor menjejaskan prestasi Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum 2008 tidak wajar sama sekali.

Ke hulu ke hilir ku cari sudah
Keris pusaka Pemuda warisan
Kini keris ku jumpa sudah
Untuk ku jadikan bekalan warisan

Panca Warisan kuberi nama
Bilah di Tawar, di Baja Melela
Hendak ku jadikan bangsaku ternama
Kepentingan Melayu perlu dibela

Pusaka pemuda telah ku sediakan
Agar menjadi warisan berzaman
Pejuang Agama, Bangsa dan Negara jangan dilupakan
Restu Allah, UMNO hidup sepanjang zaman.....

Mungkin ramai yang sudah terlupa, ayat-ayat di atas.... Kalau terlupa, biar aku beritahu ayat-ayat di atas adalah pantun KERIS PANCA WARISAN.

Keris sinonim dengan orang melayu. Keris dalam Diasporta Melayu bermula lebih awal daripada zaman kegemilangan empayar Melaka. Senjata tradisional ini menjadi sebahagian dari budaya Nusantara seawal tahun 152 Caka atau kira-kira 230 masehi lagi.

Kitab Jawa terkenal, Negarakertagama merakamkan, sejak kerajaan Singasari melanggar beberapa daerah Sumatera, penggunaan keris sudah meluas dan sistematik. Zaman Majapahit, Demak dan kemudiannya Melaka, memperkukuhkan peranan dan budaya keris di alam Melayu.

Dalam sejarah orang Melayu, keris menjadi sebahagian dari lagenda bangsa. Wira tersohor Melayu, Laksamana Hang Tuah sangat hebat sehingga keris Tamingsari miliknya turut terkenal .....

Keris selain menjadi senjata mempertahankan diri ketika sengketa dan perang, keris melambangkan kebudayaan yang kompleks dan istimewa. Keris adalah artifak budaya yang ada kaitan dengan nilai, minda malah 'psyche' orang melayu. Keris juga dipercayai memberikan kekuatan psikologi kepada pemakainya.

Sejak dulu hingga sekarang, keris mempunyai kedudukan istimewa dan menjadi tanda kebesaran, darjat, tanda pangkat dan kelengkapan pakaian kemuliaan Istana Melayu.

Tukang keris yang dikenali juga sebagai pandai keris atau empunya dimuliakan setaraf dengan pujangga dan cendiakiawan istana zaman dulu. Bagi pandai keris terbilang, bukan sahaja nilai estetikanya yang diberikan perhatian tetapi juga setiap elemen yang menjadikan keris itu hebat. Melayu yang bertunjangkan kepada Islam, ajaran menolak kepercayaan keris konon ada semangat, ada roh, ada jiwa, nyawa dan keramat. Maka kehebatan keris terletak kepada kehebatan pemakai atau pemiliknya dalam khidmat bakti, kesetiaan, perjuangan mempertahan dan mendaulat martabat bangsa dan tanah air.

Justeru itu, Kongres Melayu SeMalaya pada 1946 ketua menyetujui penubuhan UMNO, menetapkan keris sebagai lambangnya untuk menentang Malayan Union. Buat pertama kali rakyat Melayu dan Raja-Raja Melayu bersatu menentang agenda penjajahan itu. UMNO dapat bertahan lama dan memperoleh kekuatan berterusan kerana ahli-ahlinya mengambil semangat Sang Sapurba dan Demang Lebar Daun yang mempunyai pertalian istimewa dengan rakyat. Pemimpin menaungi dan melindungi, manakala rakyat memberikan kesetiaan dan memohon kasih.

Oleh kerana keris melambangkan Melayu, maka keris juga melambangkan kekuatan jati diri Melayu yang bertunjangkan kepada Islam. Keris harus dilihat sebagai mercu tanda bangsa yang kental dan berdaya saing untuk melangkah cemerlang menghadapi cabaran semasa dan akan datang........


HISHAM TERDESAK ATAU ......

"Kalau realitinya begitu, saya bukanlah seorang yang angkuh dan bongkak sehingga tidak boleh menerima hakikat. Ia satu pengajaran sedih tetapi jika hari ini politik memang sebegitu rupa, kita sebagai pemimpin mesti besar hati dan jiwa untuk sanggup meletakkan kedudukan BN lebih penting daripada segala-galanya. Sebagai Ketua Pemuda, saya secara peribadi sanggup memikul tanggungjawab itu. Kalau ia menimbulkan keadaan yang memerlukan saya memilih antara diri dan parti, saya pilih parti kerana ia penting untuk kita wariskan kepada generasi akan datang.".....

Kepada bukan Melayu beliau meminta maaf kerana tindakannya itu menyebabkan mereka ditakut-takutkan oleh politik persepsi dan gembar-gembur terhadap keris sebagai satu simbol, sedangkan itu bukan niatnya.

Kepada orang Melayu pula, beliau memohon maaf kerana tidak dapat mempertahankan keris sebagai simbol warisan bangsa.

Persoalannya sekarang, demi menjaga hubungan bersama kompenan BN, perlukah UMNO membuang sahaja KERIS yang ada pada logo UMNO yang ada pada hari ini? Buangkan sahaja.... biar puas hati orang bukan Melayu.... Biar kita mengalah lagi. Persetan sahaja dengan KERIS. Keris sudah lagi tidak relevan dalam perjuangan Melayu pada hari ini..... Ia bukan lagi dilihat sebagai lambang atau simbol kekuatan bangsa Melayu lagi pada hari ini.

Walaupun mulut mengatakan sokong tindakan Hisham, tapiku malah ramai di antara sahabat-sahabatku menyatakan rasa tidak setuju dan terguris dengan tindakan Hisham memohon maaf berhubung isu Keris Panca Warisan ini.

Ramai yang marah, malah ada yang mengatakan bahawa Datuk Hisham dijadikan kambing hitam oleh sesetengah invidu untuk meletakkan kekalahan PRU 12 disebabkan oleh Keris Panca Warisan malah dalam Berita Harian baru-baru ini juga tanpa segan silu meletakkan tindakan Datuk Hisham menjulang dan mengucup keris sebagai PUNCA kekalahan dalam PRU lalu....

KAMARULZAMAN KAMDIAS, EXCO Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia berkata, kadang-kadang kita terpaksa memohon maaf walaupun kita tahu kita tidak melakukan apa-apa kesalahan kepda sesiapa. Mohon maaf kerana untuk membendung emosi dan sentimen yang berlaku disebabkan kegagalan setiap kaum memahami atau berkompromi dengan sesuatu warisan kebangsaan yang wujud pada setiap kaum adalah satu tindakan yang matang walaupun berat untuk dilakukan.

Kita hanya melakukan sesuatu yang membangkit rasa kebangsaan terhadap satu symbol warisan kita turun temurun tapi jika ia telah menjadi polemic yang tidak berpenghujung, maka memohon maaf mungkin satu dari jalan untuk melenyapkan ketidak rasionalan yang telah terjadi.

Sudah pasti Dato’ Seri Hishammuddin Hussein telah memikirkan satu agenda yang lebih besar dari konsep Malaysia Malaysian iaitu untuk perpaduan dan keharmonian sebenar di dalam kemajmukkan rakyat Malaysia.

Bagi DATO’ KHAIRUDDIN YAAKOB, Ketua Pemuda UMNO Negeri Pahang –

Keris telah dijulang dan dikucup, Pilihan Raya Umum ke12 sudah pun berlalu dan Ketua Pemuda UMNO Malaysia telah pun memohon maaf, oleh itu saya minta semua pihak untuk ’tutup buku’ dan buat agenda baru bagi memastikan Barisan Nasional terus relevan sepanjang zaman.

Hakikatnya, Dato’ Seri Hisham tidak perlu memohon maaf. Benda dah berlaku dan Keris Panca Warisan perlu dilihat sebagai budaya dan lambang kekuatan orang Melayu, apa yang Pemuda buat ialah meniupkan semangat ahli-ahli Pemuda untuk bekerja keras bagi memantapkan parti dan bukannya sebagai ancaman kepada mana-mana kaum lain .

Namun, syabas kepada Dato’ Seri Hishammuddin kerana berani membuat permohonan maaf dan sebagai seorang pemimpin yang sedar dan berani, beliau bertanggungjawab dan ia menunjukkan bahawa beliau adalah pemimpin yang mementingkan parti, bukannya pemimpin yang mementingkan diri sendiri.

Bagi Pemuda UMNO dan kompenan Pemuda BN yang lain, gunakanlah peluang ini untuk kita bermuhasabah diri dan mencari kekuatan, kelemahan, ancaman dan peluang kepada kepada kita untuk mendapatkan semula sokongan akar umbi khususnya dari generasi muda hari ini bagi menjamin kemenangan kita pada PRU 13 nanti.

Bagi HAJI ABDULLAH MD YUSUFF , EXCO Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia pula berkata , berundur setapak tidak bermakna kita tidak boleh melangkah 1000 langkah ke hadapan. Itulah perumpamaan yang paling sesuai untuk digambarkan kepada kenyataan Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Dato’ Seri Hishammuddin Hussein yang telah meminta maaf berhubung tindakannya menghunus dan mencium Keris Panca Warisan pada Perhimpunan Agung Pemuda UMNO selama ini.

Secara peribadi, ia amat perit untuk saya, sebagai EXCO Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia kerana keris itu sendiri melambangkang budaya kita sebagai orang Melayu tapi jika ia dilihat sebagai salah satu antara penyebab kekurangan sokongan kepada BN pada Pilihan Raya Umum lalu, saya lihat tindakan Dato’ Seri Hisham sebagai satu tindakan berani dan matang demi untuk menjaga keharmonian kaum dan diharap permohonan maaf tersebut akan memberi semula keyakinan orang bukan melayu bahawa Pemuda sentiasa memperjuangkan perpaduan bersama demi untuk sebuah Negara yang bermaruah.

Mengalah bukan semestinya kita kalah, tetapi kita semua tidak kira siapa dan parti kompenan mana sekalipun, kena bekerja keras dan berusaha untuk memenangi semula hati rakyat tidak kira fahaman parti mana sekalipunbahawa BN, merupakan parti yang menjamin keselamatan, keamanan dan kemakmuran kepada semua agama, kaum dan kelompok masyarakat di Negara ini.
Tags:

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

1 Komen

  1. Anonymous
    7:50 AM

    baguslah tu. Pemuda UMNO menyerah kepada tuntutan kompenan BN untuk minta maaf di atas lambang kekuatan Melayu, manakala PAS terpaksa terima cadangan DAP untuk menternak babi dengan skala yang lebih besar...

    Politik, politik.... Nampak gayanya dah takde parti orang Melayu nie boleh berteduh....

Post a Comment