Warisan ....

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa sesamalah kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita ini
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Peribumi merintih sendiri

Masa depan sungguh kelam
Kan lenyap peristiwa semalam
Tertutuplah hati terkunci mati
Maruah peribadi dah hilang

Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan gagah perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di Nusantara
Melayu kan gagah di Nusantara
Melayu kan gagah di Nusantara…


Biar aku mulakan bicara hari ini dengan lagu Warisan- lagu yang dicipta oleh Tuan Nordin Kardi dengan bantuan Tuan Norden Mohamed... Walaupun ada seorang `akak’ di pejabat aku ni yang mengatakan bahawa lagu Warisan ini telah dicipta oleh Sanusi Junid (Tan Sri), memandangkan beliau dulu sering menyanyikan lagu ini setiap hari di pejabatnya `........’. Pening aku!!!

Lupakan dulu soal akak ni, cuma apa yang ingin aku bicarakan hari ini ialah di mana letaknya MARUAH bangsa Melayu satu hari ini. Adakah setiap hari kita orang Melayu akan terus mengalah dengan desakan dan kehendak-kehendak bangsa lain sehingga kita sendiri terpaksa menerima hakikat untuk meminta maaf di atas isu menghunus dan mengucup keris oleh Ketua Pemuda UMNO Malaysia dalam setiap perhimpunan agung Pemuda sebelum-sebelum ini.

Ingin aku memetik sedikit artikel yang bertajuk BANTU ABDULLAH PENUHI SEGALA JANJI KEPADA RAKYAT dari Berita Harian, muka surat pertama, RABU 16 April yang mengatakan `Tindakan menghunus keris oleh Ketua Pergerakan Pemuda UMNO menguris hati masyarakat bukan Melayu sehingga pengundi Cina tidak mengundi BN.’.... Apa erti dan mesej yang ingin disampaikan oleh BH dalam artikel tersebut.

Namun, keris telah pun dijulang dan dikucup, Pilihan Raya Umum ke12 sudah pun berlalu dan Ketua Pemuda UMNO Malaysia telah pun memohon maaf. Bagi Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein, keputusan beliau memohon maaf secara terbuka berhubung isu keris Panca Warisan adalah bertujuan menyedarkan orang Melayu yang dilihat sudah terlupa untuk berjuang demi bangsa mereka. Katanya, apa yang menjadi keutamaan baginya adalah kepentingan parti, bangsa dan agama, selain menyedarkan orang Melayu untuk bersatu dan bangkit semula dalam mempertahankan hak sendiri.

Beliau seterusnya berkata, keputusan meminta maaf itu sebenarnya bukan mudah untuk diambil, tetapi tetap dilakukannya setelah memikirkan bagi menyelamatkan kedudukan Pemuda serta UMNO yang seharusnya menjadi identiti orang Melayu sendiri. Tambahnya, keris tetap menjadi warisan yang kekal sebagai identiti bangsa yang tidak harus dipersoalkan. Sebelum ini, tiada siapa pun yang mempertahankan keris kita. Ia jelas bukan satu keputusan yang mudah namun parti dan bangsa lebih penting.

Mungkin itu bicara hati Hisham, namun bagaimana pandangan mereka yang di luar. Ada yang rasional malah ada juga yang kurang rasionalnya. Paling menjadi tanda tanya aku, macammana pendirian Ketua UMNO Cheras, Datuk Syed Ali Al-Habshee apabila menyifatkan tindakan Hisham meminta maaf dalam isu keris sebagai menjatuhkan maruah orang Melayu, kerana keris adalah lambang orang Melayu dan hak orang Melayu yang perlu dipelihara. Hishammuddin mengapa perlu meminta maaf? Ini hak orang Melayu, apa kena minta maaf. Di mana maruah orang Melayu. "Keris ada dalam bendera UMNO. Dalam pertabalan Yang di-Pertuan Agong pun mencium keris. Ini simbol orang Melayu," katanya ketika berucap merasmikan perhimpunan agung khas UMNO bahagian Cheras di ibu negara semalam.

Macammana Dato’. Semasa Dato’ Hisham rasmikan Persidangan UMNO bahagian Cheras tahun lepas, Dato’ ada kata, akan menjadi orang pertama yang akan calon Dato’ Hisham bertanding jawatan Naib Presiden, macammana, jadi ke nak calon Hisham bertanding Naib Presiden..... hari tu bukan main lambung, hari nie.....?

Takpe, itulah politik. Pendirian Datuk Syed Ali Al-Habshee turut disokong oleh Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kelantan, Datuk Seri Annuar Musa yang juga kesal dengan tindakan Hisham yang memohon maaf hanya kerana mencium keris adalah lambang memikul tanggungjawab bagi orang Melayu. Beliau amat dukacita dengan Ketua Pemuda UMNO yang terpaksa memohon maaf kerana mencium keris.

Apakah nanti kita mencium al-Quran pun kena minta maaf atau Yang di-Pertuan Agong mencium keris pertabalan pun kena minta maaf?

Tepuk dada, tanyalah hati sendiri. Mengapa sekarang baru nak pertikai tindakan Hisham memohon maaf berhubung keris tersebut. Adakah selama ini, ada pemimpin-pemimpin kita yang mempertahankan isu Keris Panca Warisan ini? Kenapa baru sekarang ....politik, politik .... sampai bila kita nak berpolitik lagi, memang Melayu hebat berpolitik tetapi adakah Melayu yang ada hari ini adalah Melayu yang boleh hidup 100 tahun lagi. Adakah kuasa ekonomi Melayu hari ini boleh menjamin masa depan anak cucu kita nanti, jangan sampai mereka kencingkan kubur kita nanti atas kesilapan kita hari nie.

Ada juga orang kata UMNO tak boleh diharapkan untuk membela orang Melayu. UMNO dah tak mampu pertahankan hak orang Melayu. UMNO sudah tidak relevan..... kini pada PAS sahaja orang Melayu nak bergantung harap. Hanya PAS sahaja.

Yelah sangat. Demi kepentingan politik, PAS juga terpaksa tunduk ke atas desakan-desakan DAP yang mahu PAS mengugurkan perjuangan membina Negara Islam. PAS juga hari ini bukan sahaja terpaksa menerima cadangan penternakan BABI berskala besar, malah terpaksa mempertahankan pelaksanaan program tersebut. .... Fikir-fikirkanlah.


Kini kita cuma tinggal kuasa
Yang akan menentukan bangsa
Bersatulah hati bersama berbakti
Pulih kembali harga diri

Kita sudah tiada masa
Majulah dengan gagah perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha
Melayu kan gagah di Nusantara
Melayu kan gagah di Nusantara
Melayu kan gagah di Nusantara…
Tags:

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 Komen

Post a Comment