Ronnie Liu, Lu Resignlah Kalau Bangang Nak Urus Peruntukan MARRIS


BN Selangor hari ini menasihatkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim agar menasihatkan pula Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian  Dan penyelidikan, YB Ronnie Liu untuk meletakkan jawatan atau tidak lagi meneruskan sessi penipuan demi penipuan kepada rakyat.  

Timbalan Ketua Pemuda MCA Selangor, Dr Ching Eu Boon berkata, berdasarkan aduan dan laporan yang diterima oleh Pusat Khidmat Pakar BN Selangor, sebanyak 32.85% laporan yang diterima adalah aduan masalah jalan raya yang agak teruk di seluruh negara.

”Apa yang berlaku baru-baru ini, ada dua kes di Klang di mana terdapat dua kematian akibat jalanraya yang tidak diselenggara dengan baik hinggakan wujud lubang besar yang menyebabkan kemalangan maut ini, yang sedihnya apabila EXCO Kerajaan Negeri, Ronnie Liu menyalahkan kerajaan pusat kerana kononnya jalanraya itu di bawah penyelenggaraan kerajaan pusat, malah langsung tidak memberikan sebarang peruntukan kepada kerajaan negeri untuk menyelenggara jalan.

Dia kata, satu sen pun kerajaan pusat tak bagi, menyebabkan jalan-jalan ini tidak dapat diselenggara. Kita nak nasihatkan Ronnie yang menjaga hal-ehwal PBT di Selangor ini agar belajar dengan mantan EXCO yang lama kalau dia tidak tahu mentadbir kerana tindakannya menyalahkan kerajaan pusat jelas membuktikan bahawa dia dan kerajaan pakatan ini gagal mentadbir dengan baik,” ujarnya dalam satu sidang media di sini hari ini.

Tambahnya, mengikut laporan Ketua Audit Negara, kerajaan persekutuan memberikan RM375.9juta kepada kerajaan negeri dengan tujuan penyelengraaan jalan negeri iaitu MARRIS. Peruntukan ini merupakan tanggungjawab kerajaan pusat kepada kerajaan negeri walaupun Selangor merupakan negeri yang diperintah kerajaan pakatan DAP-PKR dan PAS.

”Ini merupakan satu perkara penting kerana penyelenggaraan jalan negeri sejauh 16,013km di Selangor ini, kerajaan pusat tanggung untuk penyelenggaraan bernilai RM375.9juta ini. Ini bermakna, duit penyelenggaraan ini telah turun kepada kerajaan negeri.

Dalam laporan, pada 1 Januari 2011, baki yang ada dalam kerajaan negeri RM162.46juta. Tahun 2011, duit peruntukan yang diturunkan oleh kerajaan pusat sebanyak RM375.9juta, maka perbelanjaan yang mengikut kerajaan negeri, mereka hanya belanja RM218.15juta dan sehingga akhir tahun 2011, baki yang ada di kerajaan negeri ialah sebanyak RM319.85juta. Masih ada baki RM319.85juta lagi.

Maka, ini secara tidak langsung menyebabkan wang kerajaan negeri meningkat tetapi hakikatnya peningkatan wang kerajaan negeri bukanlah kerana kecekapan Menteri Besar untuk menguruskan kewangan sebaliknya beliau tidak membelanjakan untuk kebaikan rakyat.

Tidak guna jika Khalid Ibrahim berbangga dengan peningkatan hampir RM2 billion kepada kerajaan Negeri jika rakyat tidak mendapat hasil dari peningkatan ini. Hakikatnya, Selangor yang terkenal sebagai negeri maju masih lagi mempunyai infrastruktur yang tidak sempurna di sesetengah kawasan,” ujarnya yang lebih mesra dengan panggilan nama Azman Ching di kalangan masyarakat dan pemimpin politik Selangor.

Mengikut laporan Ketua Audit Negara ini, Menteri Besar yang juga pernah mengaku dalam akhbar Utusan Malaysia, yang mereka telah menerima wang Marris.

”Jadi, Khalid Ibrahim kena tegur Ronnie Liu atau memintanya meletakkan sahaja sebagai ahli EXCO kerana tak sesuai, merosakkan imej dan dalam masa yang sama, rakyat akan tertipu dengan helah-helahnya. Akhirnya, Selangor sebagai negeri yang maju tetapi masih lagi mempunyai infrastruktur yang tidak sempurna,” ujarnya lagi. 
Tags: , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

2 Komen

  1. Anonymous
    7:07 PM

    PLEASE ALL MCA MEMBERS FAR FROM YIP KUM FOOK!

    请远离马华党员 叶金福!


    敬爱的马华公会中央领导層,

    现在世界各先进国都盡力保存佛教的文化和保护佛教的僧侶,但马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman) 却反其道而行, 帶一般流垊到佛教埾地(SAMNAK SAMBODHI THAI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA)試圄摧毁佛教文化, 挑衅和打架, 并电招警方人員要扣留佛寺沙彌, 这种不按佛教條规, 軽视佛教精神的行动, 对世界佛教信徒实有侮辱之举, 的确令人不敢恭维.


    除此之马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak)也利用杖势, 連众人朝拜的印度廟TAMAN DAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR 放火燒毁把土地佔为已有, 马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman)这种冒犯宗教的不良行为, 已引起廣大的大马人民愤怒而不满, 所以, 在耒屇的大选, 希望马华公会的中央领神, 能深明大義, 对此娄党员, 最好疏薳距离, 以免影响选票, 造成马华公会大大的败北, 遗恨江山此致, 并祝安康, 工作快乐.

  2. Anonymous
    8:29 AM

    Myanmar devotees say about the committee members of SAMNAK SAMBODHI (YIP KUM FOOK as president) are very stupid and have no Buddhist teachings at all, because they do not know how to manage the Temple

    The temple committee is waiting for donations from the devotees only, they don't know anything, the Myanmar devotees also said and were very sad when it happened like in a Buddhist temple, added that we monks lived there like cows because last time we were a monk (VEN. U NANDIYA) living there, the president YIP KUM FOOK took his donation of about RM20,000.00

    Myanmar devotees said about the committees in front of our monks, looked like a kind person and they were some very good committees but behind the ghost idea, we monks were very scared but we monks came to Malaysia for training only, our monks don’t care what the committees did.

    We are Malaysians and we know about YIP KUM FOOK well because this YIP KUM FOOK is a big ghost in Malaysia, this YIP KUM FOOK can do everything to get money, he is not shy and does not listen to people’s gossip, but one day he will taste what he ate

    If anyone likes to know and understand about YIP KUM FOOK, please go research on GOOGLE, thank you very much

    Sharing by Ong, Kuala Lumpur

Post a Comment