Mengapa Sungai Selangor Tercemar.....? Khalid & Elizabeth Perlu Bertanggungjawab



Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) hari ini mempersoal mengapa Sungai Selangor tercemar dengan tumpahan dan buangan sisa minyak ke sungai sehingga menyebabkan 1 juta pengguna Selangor terjejas?

Presiden, Hamidzun Khairuddin berkata, di mana peranan yang dimainkan oleh kerajaan selangor yang bertanggungjawab terhadap pemeliharaan sungai sebagai sumber air mentah utama ini.

“Exco Alam Sekitar Selangor, Elizabeth wong perlu menjelaskannya kepada rakyat selangor.

Adalah tidak bertanggungjawab bila pihak berkuasa negeri menuding jari kepada syarikat pembekal air dan pihak loji rawatan sedangkan memelihara sungai bukan lah bidang kuasa mereka. Mereka tak boleh proses air kalau sungai tercemar teruk,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Tambahnya, ada sumber mengatakan pihak yang mencemarkan sungai adalah kontraktor utama kutipan sampah di negeri selangor yang ada hubungan terus dengan kerajaan negeri.

Ketika rakyat sedang menyambut Hari Kemerdekaan dan umat Islam sedang banyak aktiviti rumah terbuka dan kenduri kahwin, rakyat dihadiahkan dengan sifat angkuh kerajaan negeri yang terus menuding jari kepada orang lain dan melupakan tanggungjawabnya memberikan perkhidmatan air bersih kepada rakyat.

“Logi Langat 2 adalah jawapan yang tuntas kepada kemelut air Selangor yang kini hanya miliki rezab 2% air bersih. Bila ada krisis air seperti yang terjadi dalam minggu ini barulah semua orang terkangkang!,” ujarnya lagi.


Tags: , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

1 Komen

  1. Anonymous
    4:56 PM

    Hari ini, si Cina tuanpunya bengkel yg. buang minyak itu, menyalahkan PEKERJANYA dan pihak luar - tak ke BANGSAT betul si SAMSENG (di syaki dr. GENG KONGSI GELAP CINA) ini!

    Saya syak mungkin dilakukan oleh si SAMSENG CINA DAPBANGKAI/PKR yg. nak SABOTAJ Hari Kemerdekaan TERCINTA Tanah Melayu kita ini dan juga sy-sy. BUMIPUTERA Islam/Melayu seperti Alam Flora Sdn. Bhd. dan Puncak Niaga Holdings Bhd. Juga disyaki, ini dilakukan oleh GENG KONGSI GELAP CINA, yg. amat benci Islam/umatnya!

    Sila lihat di http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130831/dn_19/Alam-Flora-nafi-terlibat-minyak-diesel-tumpah, Alam Flora nafi terlibat minyak diesel tumpah:

    KUALA LUMPUR 31 Ogos 2013 - Alam Flora Sdn. Bhd. menolak dakwaan yang mengaitkan syarikat pengurusan sisa pepejal itu dengan kes tumpahan minyak diesel terpakai di Sungai Gong, Rawang dekat sini semalam.

    Ketua Pegawai Eksekutif Alam Flora, Mohd. Zain Hassan berkata, bengkel penyelenggaraan lori sampah yang dikatakan punca tumpahan minyak itu sehingga mencemarkan Sungai Selangor bukan milik atau mempunyai kaitan dengan syarikat berkenaan.

    "Alam Flora telah dimaklumkan tentang penyebaran maklumat melalui Facebook, Twitter, khidmat pesanan ringkas (SMS), mesej serta paparan blog yang tidak bertanggungjawab dengan mengaitkan Alam Flora sebagaipunca kepada pencemaran minyak diesel terpakai di sungai berhampiran kawasan Rawang yang berlaku semalam.
    "Kesan pencemaran tersebut mengakibatkan pemberhentian operasi rawatan air hingga menjejaskan bekalan air bersih di Petaling, Kuala
    Lumpur, Klang/Shah Alam, Gombak, Hulu Selangor, Kuala Langat and Kuala Selangor," katanya dalam kenyataan di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Post a Comment