SUFIAH oh SUFIAH! – Agenda BARAT untuk memburukkan Malaysia

Apa dah jadi?... Manusia yang dikatakan amat genius pun, tak tahu nak menilai yang mana haram, yang mana halal.... Yang dia tahu, nak SEDAP, nak MEWAH sahaja.

Orang yang aku maksudkan ialah Sufiah Yusof, pelajar genius dari Malaysia, warganegara Britain yang Berjaya melanjutkan pelajaran ke Oxford kerana kecemerlangannya dalam bidang matematik.

Tak payahlah aku nak huraikan panjang lebar kehidupan dan kecemerlangannya slama ini, tapi apa yang aku tahu dia kini dan jadi PELACUR.... bukan kerana terpaksa tapi dengan hati yang rela, demi mencapai kepuasan yang tidak tentu halanya.

Tak perlulah kita berbicara kenapa Sufiah jadi macam nie, apa yang aku nak perkatakan di sini, apakah relevannya cerita pasal minah ni dimainkan dalam akhbar BARAT setiap hari, kemudian ceritanya disebarkan lagi, di Negara kita sendiri.

Apa nak jadi? Tak bolehkah kita berfikir dengan waras, apakah tujuan sebenar pihak Barat memainkan berita Sufiah ini dengan terperincinya.

Menceritakan bahawa Sufiah gembira dengan tugasnya menjadi teman sosial.... dalam erti kata lain, tukang memuaskan nafsu lelaki, menceritakan bahawa dia gembira dengan kerjanya, Sufiah tidak melihat kerja tersebut sebagai hina dan menjijikkan, dengan kerja sebegitu, dia akan dapat barang-barang berharga, akan dapat duit yang banyak, hanya beberapa jam melayan lelaki tanpa pakaian di badan.

Tidakkah kita, rakan-rakan wartawan semua terfikir, bahawa apa yang dipaparkan dalam akhbar di BARAT itu merupakan satu agenda yang bertujuan untuk memburuk-burukkan nama Malaysia. Malaysia kan sebuah Negara Islam, malah Malaysia sendiri dilihat sebagai sebuah model Negara Islam yang cukup di segani oleh Negara-negara Islam yang lain.

Dalam satu segi, aku sebagai bekas wartawan amat faham, kenapa akhbar kita mainkan isu ini adalah kerana isu nie boleh jual suratkhabar. Tapi tolonglah, sekali-sekala fikirkan jugalah perasaan keluarga Sufiah, tanggungjawab sosial kita untuk memastikan hal sebegini tidak akan berlaku lagi.

Mungkin rakan wartawan fikirkan dengan mainkan isu ini, ia akan dapat dijadikan pengajaran untuk pelajar kita di masa depan untuk tidak buat benda yang sama. Tapi terfikirkah kita, Sufiah diterima belajar di sebuah university yang terkemuka di dunia, tapi dia akhirnya tetap gagal dari membuat sesuatu yang menyedihkan.

Jangan sampai satu hari nanti, ada pelajar wanita kita yang menjadikan Sufiah ini sebagai idola mereka. Sebagai peransang untuk mereka melakukan benda yang sama.

Kita faham masalah pelajar-pelajar kita yang belajar di sana, kesempitan wang, tak cukup wang malah ada yang terpaksa bekerja untuk menanggung kehidupan mereka yang sana. Itu kalau mereka boleh fikir mana yang baik, tapi tidak mustahil yang akan mengikut jejak langkah Sufiah, memperdagangkan diri sendiri untuk mendapat kemewahan, SEDAP dapat duit pun penuh di kantung.

Sehubungan dengan itu, aku mengharapkan rakan-rakan wartawan agar tidak lagi memainkan berita mengenai Sufiah ini. Cukuplah sekadar di sini sahaja, jangan panjangkan lagi cerita sedih mengenai pelajar GENIUS ini, yang tidak tentu haluan hidupnya sekarang ini.

Aku tahu ramai rakyat Malaysia yang bersimpati dengannya, tapi apa yang boleh kita buat sekarang nie melainkan mendoakan agar pintu hatinya tertutup untuk meneruskan kerja sia-sia tu, selain kembali ke pangkuan keluarganya.

Aku juga nak menyokong pendirian Menteri di JPM, yang mana usaha untuk membantu Sufiah dihentikan atas beberapa sebab. Antaranya kesukaran untuk membantu Sufiah yang memegang kerakyatan Britain dan yang paling penting, JPM nak membantu dan menumpukan usaha kepada masalah sedemikian di tanah air sendiri.

Menang murni membantunya keluar dari lembah ‘hina’ tersebut, tetapi percayalah di Malaysia sendiri ramai wanita yang senasib dengannya. Aku bukannya tidak setuju dengan pendekatan sebegini tetapi lebih baik kita menumpukan masalah keruntuhan moral rakyat Malaysia.

Aku yakin, ramai juga wanita tempatan malah ada yang diimport dari luar (media Malaysia sendiri sering mengeluarkan berita warga asing yang ditangkap kerana terlibat dengan sindekit pelacuran) yang menjadi pelacur dan GRO, apa yang dilakukan oleh mereka sama seperti apa yang di lakukan oleh Sufiah. Kenapa tidak saja pergi kepada mereka ini dan bimbing mereka ke jalan yang benar tanpa memerlukan kos yang tinggi, cuma ke pusat-pusat bandar seperti Kuala Lumpur dan bukannya ke London.

Janganlah nanti kita timbul anggapan ‘semut di seberang nampak tetapi gajah di depan mata tak nampak’ atau ‘kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan’.

Apa yang aku luahkan di sini, hanya pandangan peribadi aku sahaja. Mungkin ada yang mempertikai pandangan aku ini, tapi terpulang.

Aku tahu, kita semua mempunyai tanggungjawab masing-masing. Marilah bersama berganding bahu untuk memastikan di masa depan, agar tiada lagi KLON SUFIAH.

Cukuplah apa yang berlaku ke atas Sufiah. Jangan kita salahkan Sufiah dengan apa yang terjadi ke atas dirinya, tetapi kita tak mahu masalah ini berulang ke atas pelajar lain pula.
Tags:

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

2 Komen

  1. Anonymous
    11:26 AM

    hello...
    tan sri isa samad dah ader blog.
    sy baru jer saya masuk.. come join us
    www.isa-samad.blogspot.com

  2. Anonymous
    2:53 PM

    isa nak bertanding ker

Post a Comment