Faedah Ekonomi Pelaburan Projek Lynas


Teks Pembentangan Usul Laporan Jawatankuasa Pilihan Khas mengenai projek Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) Oleh YB Datuk Seri Mohd Khaled Nordin.

Faedah Ekonomi Pelaburan Projek Lynas

Peningkatan pendapatan pertukaran wang asing melalui pelaburan sebanyak RM2.5B

Pemindahan teknologi dengan menyediakan latihan berjumlah RM2.7 juta setahun kepada keperja tempatan

Peruntukan sebanyak 1% daripada jumlah jualan kasar setahun untuk aktiviti penyelidikan dan pembangunan 50% daripada jumlah itu adalah bagi membiayai aktiviti penyelidikan saintifik pengurusan residu. Bagi tahun pertama operasi, jumlah perbelanjaan R&D dianggarkan sebanyak RM35juta.

Penjanaan aktiviti ekonomi perkhidmatan yang dianggarkan sebanyak RM65.8 juta setahun

Kewujudan peluang pekerjaan dalam sector teknologi termaju yang melibatkan 400 pekerja tetap dan 200 pekerja kontrak. Hampir kesemua pekerja di projek LAMP adalah tenaga mahir tempatan kecuali 5 tenaga pakar asing.

Potensi untuk menarik pelaburan baru terutamanya dalam sector hiliran berteknologi tinggi akan menggunakan hasilan projek LAMP sebagai bahan mentah/ input. Industry yang menjadi sasaran ialah yang berkaitan dengan pembangunan produk komunikasi, pemacu cakera, catalytic converter, turbin angina, bateri kareta hybrid dan paparan skrin rata.

Spin off kepada industry sokongan huluan tempatan

Kilang baru sulphuric acid di Gebeng dengan pelaburan sebanyak RM 200 juta.
Pembesaran aktiviti kilang pemproresan hydrochloric acid di Kemaman yang melibatkan pelaburan RM100 juta dan

Fasiliti tambahan pembekal hyrrated lime RM5 juta
Tags:

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 Komen

Post a Comment