Perlantikan Saifuddin Agenda “Jaga” Politik Peribadi Pihak Tertentu


Perlantikan Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) Saifuddin Nasution sebagai Pegawai Perhubungan Politik di Selangor terus dipersoalkan kewajarannya serta dilihat mempunyai motif politik dalaman yang mengakibatkan timbulnya rasa kurang senang terutama di kalangan kepimpinan PKR Selangor sendiri.

Bekas Ketua Penerangan PKR, Ruslan Kassim menegaskan kepimpinan tertinggi PKR  juga tidak dapat menjelaskan dengan terperinci apa matlamat dan tujuan perlantikan Saifuddin ke dalam pentadbiran negeri Selangor dengan diberikan jawatan yang tinggi.

“Selain daripada matlamat dan tujuan yang tidak jelas, ia juga memperlihatkan ada unsur-unsur nepotisme yang berlaku di dalam pentadbiran PKR apabila Saifuddin yang diketahui umum sebagai orang kuat Anwar di letakkan di situ.

“Bagaimana seorang pemimpin yang kalah bertanding di Kulim baru-baru ini, diberikan jawatan yang begitu penting dalam pentadbiran di negeri Selangor? Ini sudah tentu ada agenda yang tersembunyi di sebalik perlantikan tersebut,” tegasnya.

Jelasnya, beliau tidak menolak sebab perlantikan Saifuddin itu bertujuan untuk memantau pentadbiran Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar, bagi mewujudkan keadaan check dan balance bagi setiap keputusan kerajaan negeri.

“Selain itu juga, saya melihat dalam masa yang sama, ia bagaikan satu strategi bagi menidakkan kepimpinan PKR Selangor, khususnya Azmin untuk terlibat dan menguasai pentadbiran di negeri itu,”

“Jika Saifuddin diberikan jawatan ini khusus untuk menjalin hubungan politik di antara pentadbiran negeri dan parti, maka di mana pula peranan Setiausaha Politik? Apakah kerajaan negeri akan menghapuskan jawatan Setiausaha Politik negeri?,” soalnya.


Baca seterusnya di sini
Tags: , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 Komen

Post a Comment