Dua calon kemuka bantahan


Dua calon Ketua Pemuda UMNO Bahagian Johor Bahru tampil membuat bantahan berhubung keputusan jawatan tersebut pada pemilihan parti yang berlangsung Sabtu lalu, di sini semalam.

Bantahan itu dikemukakan oleh Nornekman Osman dan Musbah Yusof melalui wakil mereka selepas tidak berpuas hati terhadap perkara yang berlaku sepanjang proses tersebut berlangsung yang dilihat tidak mengikut peraturan ditetapkan.

Wakil Nornekman, Mohd. Syirazi Kamaludin berkata, antara perkara yang didapati tidak mengikut prosedur operasi standard adalah termasuk tiada ruang mengundi yang tertutup disediakan untuk para perwakilan membuang undi.

Selain itu, katanya, terdapat juga beberapa individu bukan petugas rasmi berkeliaran di kawasan mengundi.

"Ada juga perwakilan yang menerima gangguan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada calon-calon yang bertanding dan perkara ini menimbulkan keraguan kerana ia mampu mempengaruhi mereka yang sedang menjalankan proses pengundian.

"Selain itu, bilik pengiraan undi juga tidak dikawal dengan baik kerana ada individu tidak berkenaan ke situ sepanjang tempoh pengiraan undi berlangsung," katanya kepada pemberita di Pejabat Badan Perhubungan UMNO negeri, di sini semalam.

Surat bantahan tersebut diserahkan kepada Pegawai Khas Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Bachok Nohong.

Pada pemilihan itu, Syaiful Rizal Abdul Ghani diumumkan sebagai Ketua Pemuda UMNO Johor Bahru yang baharu selepas memperoleh sebanyak 160 undi, menewaskan Nornekman (88), Musbah (61) dan Mohd. Tom Ghadafi Anwary (10).

Sementara itu, wakil kepada Musbah, Mohd. Razali Ibrahim berkata, terdapat juga calon yang bertanding untuk jawatan Ahli Jawatankuasa Pemuda bahagian itu menerima undi melebihi jumlah perwakilan yang hadir.


"Jumlah undi yang diterima calon berkenaan adalah sebanyak 353 undi sedangkan jumlah perwakilan yang hadir adalah 336 orang. Justeru, kami berharap agar Badan Perhubungan UMNO negeri dapat menyiasat perkara ini secara terperinci dan memberikan jalan penyelesaian terbaik," katanya.
Tags: ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 Komen

Post a Comment